Milada Kalezić - srečanje z Gospodom
Pogovor z dramsko igralko Milado Kalezić, dobitnico Borštnikovega prstana v letu 2011
Odigrala je več kot 90 ženskih vlog, a najpomembnejša vloga v življenju ji ostaja, da živi poslanstvo,
ki ga je doživela in prejela pri svetem krstu, to
je, biti in živeti milost in dar vere. Jezus Kristus
zanjo ni nekaj abstraktnega, ampak življenjska
resničnost, živi Bog, ki jo je rešil pred pogubo.
Milada, na podelitvi Borštnikovega srečanja nas je prijetno presenetil vaš odkriti in močni govor ob koncu prireditve.
Veliko sem razmišljala, kako naj začnem govor,
mikalo me je, da bi pričela z »vem, da niste vajeni takega govorjenja …«, a sem se odločila, da to
nima smisla, s tem bi se že nekako opravičevala
in zmanjševala pomen tega, kar sem nameravala
povedati. Tik pred pripravo govora me je močno
nagovoril navedek Ignacija Lojolskega, ki o ljudeh, oddaljenih od Boga, pravi, da je treba vstopiti
skozi njihova vrata in izstopiti skozi naša vrata;
tako da mi je to bilo čudovito vodilo.
Z začetnimi simpatičnimi šalami ste pridobili občinstvo, potem pa …
… se mi je zdelo smiselno uporabiti budistično
zgodbo, ki jo umetniki radi slišijo, to je nekaj, kar
lepo zveni, nikogar ne obvezuje … »Ti si jaz, ti si
pesem sama.« Premisliti pa je bilo potrebno, kako
prestopiti ta prag do Kristusa.
Ob pripravi govora sem razmišljala, zakaj sem
taka konformistka; morda bi bilo dobro povedati
naravnost, tako kot govorim zadnja leta svojim
sorodnikom: »Ni več časa, kaj čakate, kje so vaše
rešitve? Verjemite, da jih ni, edino Jezus Kristus
ima moč nad zlemi silami.« Zanimivo je, da lahko
govoriš o Hare Krišni, o budizmu, muslimanih,
tudi scientologi so moderni. Govoriš lahko,
o čemer hočeš, pa bodo vsi mirno sedeli; ko
omeniš ime Jezusa Kristusa, pa se vsi vznemirijo;
že tu se kaže moč njegovega imena. Če bi
znala, bi govorila z visoko teološko govorico, a
navsezadnje sem »obsojena« na samo sebe. Po
podelitvi sem še komaj vzdržala čestitke, nato pa
šla v svojo garderobo pred moji ikoni Kristusa
in Matere Božje.
Kako zdaj, ko je že minilo nekaj časa, gledate na Borštnikov prstan, ugledno nagrado, ki ste jo prejeli?
Cerkveni očetje v pravoslavju zanimivo govorijo
o človeku, ki doživi veliko božjo milost. Jaz sem
jo, saj me je rešil kljub življenju, ki sem ga prej
živela, poleg tega pa me je obsul tudi z vsemi
uspehi, nagradami, dobrimi kritikami. Očetje
učijo, da vse to ni nikoli namenjeno samo temu
človeku, ampak vsem okrog njega. Čutim, da
je to, da sem igralka, namenjeno vsem...
Na naslednji povezavi si lahko ogledamo: Podelitev Borštnikovega prstana 2011; RTV Slo1
Vredno ogleda od 46 minute naprej. Sporočilo doseže vrh po 63 minuti.
»In na koncu seveda hvala dragemu Bogu, ker brez njegove milosti ne bi zdaj stala tukaj. Kakor je pisano: 'Kaj pa imaš, česar ne bi prejel?' Rekla sem nekoč svojemu duhovniku, da imam neustavljivo željo, da bi letela nad mestom in govorila vsem: 'Verujte evangeliju. Bog nas ljubi.' Pa mi je odvrnil: 'To željo vam je izpolnil.' Nocoj mi jo je res. Kadar nosimo bremena drug drugemu, kadar se ljubimo med seboj, kakor nas ljubi On, takrat lahko zaslišimo božji glas, ki nam govori: 'Ti si jaz. Jaz sem ti.'
Hvala vsem in Bog vas blagoslovi.«
Del nagovora Milade Kalezič ob prejemu Borštnikovega prstana v Veliki dvorani SNG Maribor, 23. oktobra 2011
Preostali del članka...
Čutim, da je to, da sem igralka, namenjeno vsem, že moji publiki, mojim bližnjim. Pred dvema letoma sem dobila Glazerjevo nagrado in sem bila absolutno srečna, to j e bil zame vrh vsega, mislila sem, da se bom utopila od sreče. Če ne bi imela zavedanja, da vse to ni samo zame, vsega tega ne bi prenesla. Ljudje v naši Cerkvi, ki so zelo konkretni in direktni, prihajajo po prejemu Borštnikovega prstana do mene ter mi pravijo: »Gospa, čestitam, a zavedajte se - vse to je naše.« In to je res, ker bi bilo zame preveč. Taki stavki pa me osvobajajo. Ko so se začele vrstiti vse te nagrade in so me začeli klicati novinarji, me je moj boter vprašal, če sploh imam blagoslov, da govorim in pričujem, zato sem šla k popu in od takrat ga prosim za blagoslov za moje javno delovanje. Navsezadnje je vse Zanj. Neka vernica je rekla: »Milada je dobila to nagrado samo zato, ker jo je Bog uslišal, da lahko končno pred vsemi govori o Njem.« In res sem se zdaj nekako pomirila.
V vaši predstavitvi so velikokrat omenili pojem »svetosti«. O kakšni svetosti govorimo; ali ni ta beseda v gledališču celo nekoliko zlorabljena, sprevržena? Še lahko govorimo o svetosti gledališča? Lahko govorimo o svetosti, kot jo razumemo kristjani?
Ne, ne v tem smislu, gre za svetost poganskih obredov. Za gledališčnike je ta svetost močnejša kot svetost Cerkve. Pred izkušnjo vere v Kristusa je bila umetnost moja religija, tako smo tudi vzgojeni že od študija naprej, svojo umetnost častimo. Zavedaš se, da si del nekega obreda, ki ga sicer natančno ne poznaš, a sodeluješ v tem smislu, da sebe podarjaš publiki, boginji Taliji. Sebe daješ čisto noter in sama sem res živela za to. A videla sem, da kljub temu da igram z vso močjo, da kljub temu da dobivam dobre kritike, sama osebno tonem in bom propadla, gledališče pa me ne more rešiti. Če življenje teče mirno, brez preizkušenj, bi morda človek lahko živel v takšnem prepričanju, a jaz po tem, ko me je življenje preizkusilo, nisem mogla najti rešitve v tem. Po božji milosti sem našla pot, da lahko živim v Njem, hkrati pa tudi milost, da lahko naprej igram, samo z Njegovo pomočjo je to mogoče.
Kar pa se tiče nenehnega omenjanja svetosti v moji predstavitvi - imela sem občutek, kakor da me hočejo malo prehiteti oz. skoraj zrelativizirati moje besede, saj so se bali mojega govora. Za mene je svet samo Bog, Sveto pismo in vse, kar on posvečuje. Sama nisem sveta, sploh pa ne v gledališču, ki je kolektivna zadeva, ne morem biti, f saj ni vse odvisno od mene, lahko sem odgovorna le za mali del svoje vloge znotraj vsega tega. V gledališču gre za obredje, ki je lahko na trenutke zelo daleč od svetosti; moj duhovni oče govori o »jerez«, hereziji, in tega se zavedam. Ker pa mi je Bog dal moč še naprej igrati, se trudim, da, kjer je mogoče, »vnašam nebesa«. Ko smo namreč pripravljali predstavo Goga, čudovito mesto, sem na ulici srečala nadškofa Turnška; vprašal me je, kaj pripravljamo, in sem mu opisala, da gre za zelo težko igro, ki se dogaja v peklu, vsi so mrtvi, ogromno je nesreče, samomorov, vse je mračno, zato sem v stiski, ker ne vem, kaj naj počnem z vsem tem. Nadškof pa se je nasmejal in dejal: »Pa vnesite malo nebes.« In ravno v tej smeri se trudim.
Kakšen je recept za takšno delo?
Ne povem stavkov, ki so v nasprotju z mojim prepričanjem, ki so neresnični. Nekako elegantno speljem, da takrat, ko mi šepetalka šepeta, kakšnih takšnih stavkov pač ne izgovorim in potem režiser prej ali slej vidi, da jih ne želim interpretirati. Npr. ko gre za stavke, ki so neresnični, kot je »Bog je uredil tako, da največ hudega stori tisti, ki najbolj ljubi.« Ta stavek je čista laž; kdor res ljubi, bo delal samo dobro in ne vem, od kod ta filozofija. Ko torej gre za direktne laži, jih ne morem izgovoriti, zato se jim izognem. Dolgo sem se o tem prepirala z ljudmi, a vidim, da Bog deluje na poseben, svoj način, in najbolje je pričevati z dejanji. Odpovedala sem tudi kar nekaj pomembnih vlog, ki bi si jih mnogi zelo želeli, a so bile v nasprotju z mojim prepričanjem.
V glecališču ste znani tudi po tem, da vsem delite podobice, ikone.
Ikone in podobice delim, ker se ne morem ustaviti. In v vsej množici, kolikim sem jih že podelila, sem doživela morda tri negativne odzive, pa še ti so se pozneje spremenili. Obenem pa je to zame neko doživljanje tega, česar nisem prejela v otroštvu; šele pri petdesetih letih sem v slovenščini molila molitev Sveti angel in ob tem jokala, ko se mi je pred očmi zvrstilo vse življenje in sem vedela: če bi mi nekdo povedal samo to molitev, bi mi bilo veliko lažje živeti. Zato vsem govorim, da ima vsak svojega angela varuha in da se lahko obračamo nanj ter se mu priporočamo. Ko zagledam podobice, sem ponovno otrok. Ne vem, morda so te podobice neka neizživeta otroška želja. »Kdor ne sprejme Božjega kraljestva kakor otrok...«(Lk 18,7).
Vaša pot do srečanja z Jezusom Kristusom ni bila lahka!?
V Boga sem vedno verjela, a sem si mislila, da se Bog z menoj ne bo veliko ukvarjal, zelo rada sem imela rek »Pomagaj si sam in Bog ti bo pomagal.« Tudi vzgojena sem bila v tem smislu, kot mali samuraj, čisto po vojaško. Sredi tridesetih let, ko sem začutila, da ni ničesar na svetu, kar bi me odrešilo, sem šla na kolena pred Njim, čeprav še nisem prepoznala Kristusa. Ko me je Bog pretresel, so mnogi govorili: »Ti si igralka in si mnoge stvari do mišljaš.« A ko enkrat veš in doživiš božjo bližino, se temu ne moreš upreti. Kot pravijo psalmi, da ljudje vpijejo »ni Boga«, slabotni pa se prepušča njemu, za katerega ve, da obstaja (gl. Ps 10). Še preden se je čudež spreobrnjenja zgodil, sem prvič v življenju čutila, da nisem sama. Ko sem videla, da povzročam nesporazume, če govorim o Bogu, sem molčala in se sama pogovarjala z Njim. Prepričana sem bila, da bom ostala pri teh občutkih: vedela sem, da me gleda, da me varuje in bilo je nekako varno, prijetno. Štirinajst let je trajalo to pogovarjanje z Njim in kalkuliranje, kakšen je in kaj točno hoče. Zaupala pa sem, da me Bog išče, bila sem kot otrok - »vidiš me, me boš že našel«. Rešil me je krst in milost svete spovedi. Živi Kristus me je srečal v mariborski stolni cerkvi, ko je, na kolenih pred podobo Trpečega, iz mene privrelo: »Oprosti, vem, da si!« Ko sem vstala, sem vedela - verujem v Jezusa Kristusa. Od takrat me je nagovarjala vsaka božja beseda, brana pri bogoslužju, vse je bilo namenjeno meni, še posebej evangeljski zgodbi o izgubljenem sinu (gl. Lk 15,11-32) in o ženi, ki jo je satan zvezal za osemnajst let (gl. Lk 13,10-17). Tu se je potem začela »hitra cesta« do Kristusa, 1. marca sem prejela sveti krst. Kmalu po tistem sem resno zbolela in moj boter mi je jasno in naravnost dejal, da je to kriza krsta: »Misliš, da si na plaži, da so sedaj vsi problemi rešeni, da si dokončno uredila svoje življenje? Vedi, da je to je borba na življenje in smrt!« In točno tako je bilo; imela sem obupne težave s spanjem, nisem mogla jesti. Na priprošnjo »mojega« svetnika, svetega Vasilija Ostroškega, sem po letu in pol ozdravela.
V srbskem jeziku stavek, ki sem ga našla, ko sem prvič po spreobrnjenju odprla Sveto pismo -»Niko ne može doči k meni ako ga ne dovuče Otac koji me posla« - govori točno o tem, kar sem sama doživljala. Mene je ta sila res »vlekla« in vrgla po tleh. V slovenščini je mnogo bolj nežen, sofisticiran prevod (»pritegne«; Jn 6,44), a v moji zgodbi ni bilo nič sofisticiranega, ampak je šlo po kolenih, čemur sem se res upirala. Tega ni lahko sprejeti; vendar ni vstajenja brez križanja. Postaviti se pred križ - sama sem slutila, da je to nekaj zelo težkega, tega sem se bala in sem prosila za drugo pot. Pogosto sem v stolnici molila, a v vitražu v prezbiteriju nisem mogla zreti v Kristusa, ampak sem gledala le v rozeto, pogled na trpečega Kristusa pa me je vedno nekako prestrašil. A ni bilo druge poti. Tudi na podobi, pred katero mi je bila podarjena vera vanj, je prav trpeči Kristus s trnjevo krono na glavi.
Kaj vas je pripeljalo do Srbske pravoslavne cerkve, ki vam je po družinskih koreninah najbližje?
Moja pot spreobrnitve se je tako zanimivo razpletala, da me je končno pripeljala do moje Cerkve. Leto dni pred milostnim darom spreobrnjenja sem prav na 7. januar vsa zmedena hodila po Mariboru, ko zaslišim srbsko govorico pred cerkvijo sv. Alojzija in povsod polno slame. V raztresenosti mi ni bilo jasno, kaj se dogaja, zato sem nekega moža vprašala, za kaj gre, on pa mi je kar nekaj časa začudeno zrl v oči in naposled dejal: »Pa sestro, božič je!« Čez eno leto se mi je zgodilo popolnoma isto. To me je nagovorilo, zato sem v pravoslavnih cerkvah začela iskati sporočilo Boga zame. Pa me, zanimivo, ni čakalo tam, ampak v mariborski stolni cerkvi, kjer tudi danes pogosto najdem zatočišče pri Njem. Po prejemu krsta v Srbski pravoslavni cerkvi (v samostanu Ostrog v Črni gori) sem počasi stopala tudi v cerkveno življenje, danes pojem v naši cerkvi v Mariboru. To je zame poseben dar, saj čutim, kako se mi ob petju duša očisti in se dvigne z večjo hitrostjo, kot če bi bila »le« pri bogoslužju.
Kam se razvija gledališče, je še duhovna hrana današnjemu človeku, je v njem prostor za oznanilo resnice?
Rek pravi - pesništvo je dolga lestev do neba, molitev pa še daljša. Danes pa je neki imperativ, da je nekaj umetnost, če je nerazumljivo, razsuto. Ker je današnji čas čisto razbit v vsem, morajo biti predstave narejene kot jazzovska improvizacija. Ogledalo, o katerem Shakespeare pravi, da ga nastavljamo družbi, je v takem razumevanju današnjega sveta razbito in nihče ne more zreti cele podobe, vse je nalomljeno. In če hočeš, da te kot ustvarjalca resno jemljejo, moraš delati v tem, kajti če boš šel v neko klasično režijo, bodo kritiki rekli, da je to predstava iz šestdesetih let. Ljudje pa so vedno žejni resnice, jasne in odkrite.
Čudaška mi je ta težnja, kako intenzivno gledališče oživlja stare mite pred razodetjem Jezusa Kristusa. Res tudi sama kdaj padem v to skušnjavo, saj sprejeti Kristusa pomeni sprejeti svoj križ, to je resen in krvav odnos. Doživeti novo rojstvo je blagoslov, a pot ni lahka. V vrnitvi k starim mitom pa gre za nekaj neobveznega, gre za igro, kar je mnogo lažje, nič te ne obvezuje, ni Cerkve, ki bi ti govorila, kaj je prav in kaj ne. S temi teksti lahko počneš, kar hočeš in se ne bo nihče vznemirjal. Vse je sprejeto, bolj kot bo porušeno, zmešano, prelepljeno na neki nov način, boljše bo, česar pa s krščanstvom ne moreš početi. Iz mita izstopiš, ko ti paše, brez obveznosti in brez odgovornosti. Kot da bi šlo za neki nov new age, pri katerem izbereš kot na tržnici, kar ti ustreza. Fausti pa pravi: »Križ je neznosna razdalja, ki jo je Bog postavil med sebe in vsako našo iluzijo o njem.« Nekje v sebi to vsi slutijo.
Ali ste zadovoljni, ker ste igralka? Ker ste bili, ste in boste še kar nekaj časa?
Pa kaj pa vem, pa sem, no. Zadovoljna sem, da sem lahko bila igralka, ko mi je to bilo zares pomembno, ko je bilo zame res bistveno, ko mi je pomagalo živeti ali bolje rečeno vzdržati življenje. Ko odkriješ prave, resnične stvari, pa je vseeno, ali si cvetličarka ali gospodinja... Sebe danes doživljam v prvi vrsti kot gospodinjo, čisto brez sprenevedanja. Sem gospodinja, kuharica, čistilka, mama, oma.
Torej, gospodinja z Borštnikovim prstanom...?
Ja, gospodinja z Borštnikovim prstanom (smeh).
Lepa hvala za pogovor. Na vaši poti vam želim obilo božjega blagoslova in bodite še naprej luč nam in vsem, ki jih boste srečali. Vse dobro!
Vse v božje roke!
Pogovarjal se je Janez Oblonšek